Gå direkt till innehåll
Största utmaningarna 2016 enligt byggkonsulter, entreprenörer och leverantörer inom byggbranschen.

Pressmeddelande -

Största utmaningarna 2016 enligt byggkonsulter, entreprenörer och leverantörer inom byggbranschen.

Nykundsbearbetningen ses som den största och vanligaste utmaningen 2016

Att rekryteringen är en stor utmaning för många företag inom byggsektorn, inte minst konsulterna, är väl känt och bekräftas även i denna rapport om största utmaningarna 2016. Mer överraskande är att nykundsbearbetningen, utvecklingen av befintliga kunder och att öka lönsamheten anses vara större och vanligare utmaningar i många svarande segment. Nykundsbearbetningen ses som den största utmaningen!

Beställ hela rapporten gratis här. Den innehåller (förutom de största och vanligaste utmaningarna) även färsk byggstatistik och en unik kommunranking.

De största* utmaningarna är

1. Nykundsbearbetningen, att hitta fler/nya kunder. Där har hela 49 % av de svarande satt det som den största utmaningen

2. Att utveckla befintliga kundrelationer, 20 %

3. Att öka lönsamheten, 11 %

4. Att rekrytera personal, 7 %

5. Att välja rätt projekt att lämna anbud på, 3 %

*vilken utmaning man valt som störst, nummer ett bland fem valbara utmaningar.


De vanligaste utmaningarna bland topp fem* är

  1. Nykundsbearbetningen, att hitta fler/nya kunder, 74 %
  2. Att utveckla befintliga kundrelationer, 65 %
  3. Att öka lönsamheten, 56 %
  4. Att välja rätt projekt att lämna anbud på, 42 %
  5. Att marknadsföra sig effektivare och stärka varumärket, 35 %
  6. Att rekrytera personal, 30 %
  7. Att hinna hålla koll på marknaden, 29 %
  8. Att ha koll på kommande projekt och anbud, 27 %

*har haft med utmaningen som en bland de fem största utmaningarna.

Företagen i de olika segmenten har i stort sett samma sorts utmaningar men hur vanliga och hur viktiga utmaningarna är kan sedan skilja sig mellan de olika segmenten.

Inom samtliga segment ligger nykundsbearbetningen som nr ett bland de största utmaningarna men sedan skiljer sig segmenten åt. Det som sticker ut är bland annat att:

  • Konsulter med fler än 10 anställda har att rekrytera personal på andra plats (38 %) och att ha koll på kommande projekt och anbud på femte plats (11 %)
  • De som i störst utsträckning svarat att utveckla befintliga kundrelationer är viktigast (37 %) är både entreprenörer och konsulter med fler än 10 anställda.
  • Det är i högst utsträckning entreprenörer med fler än 10 anställda som svarat att öka lönsamheten är störst utmaning (33 %).
  • Bland leverantörerna är rekryteringen (5 %) inte alls samma stora utmaning som bland övriga segment, men däremot är att hinna påverka föreskrivare en relativt stor och vanlig utmaning (11 %) som första plats (och ännu fler som en av fem utmaningar).

Se tabeller och grafer i rapporten som du kan ladda ner gratis här.


Enkäten bekräftar också att bostadsbyggandet är den enskilt viktigaste kategorin av byggande. Mellan 82-93 % har svarat att bostadsbyggandet är viktigt eller helt avgörande för dem beroende på vilket segment man tittar på. Viktigast är det för konsulter med fler än 10 anställda.

Andra och tredjeplatsen i viktigaste kategorin av byggande bland de svarande är kontor/affärslokaler hos de flesta segmenten.

Nybyggnation anses också vara viktigare än ROT för konsulterna och leverantörerna medan det uppfattas som ungefär lika viktig bland de större entreprenörerna. Bland entreprenörer med färre än 10 anställda är om- och tillbyggnation viktigare än nybyggnation.

Privata företag som beställare är den viktigaste typen av kund för alla segment utom för konsulter med fler än 10 anställda där offentliga beställare är 1 % viktigare.

Föga förvånande är bostadsrättsföreningar och privatpersoner mer viktigt för entreprenörer med färre än 10 anställda än för övriga segment.

Vi kan hjälpa företag och beslutsfattare i alla segment att bättre lyckas med den typ av utmaningar som framkommer i undersökningen – oavsett vilken typ av kund/beställare eller typ av byggnation som är intressant.

Kontakta oss om du vill veta mer om undersökningen eller om du känner igen utmaningarna och vill ha hjälp att klara av dem bättre.

Vi hjälper t ex. till med nykundsbearbetning, ha koll på kommande projekt och anbud. Vi hjälper till med marknadsinsatser och beslutsstöd, Business Intelligence för VD, ägare, sälj- och marknadschefer.

Läs mer om oss, beställ en gratis lista med kommande byggprojekt eller prova våra tjänster för bygginformation här.

Relaterade länkar

Ämnen


Sverige Bygger - Byggsveriges affärskälla och din affärspartner.

Kontakter

Peter Åhs

Peter Åhs

Presskontakt Marknads- och affärsutveckling Byggfakta Sverige Sverige 0650-40 28 00 LinkedIn
Susanne Bengtsson

Susanne Bengtsson

Presskontakt Presskontakt 070-6161112

MITTPUNKTEN I BYGGBRANSCHENS EKOSYSTEM - för köpare, säljare, föreskrivare och påverkare

Byggfakta är mittpunkten i byggbranschens ekosystem för köpare, säljare, föreskrivare och påverkare som är öppna för nya affärsmöjligheter, ökad tillväxt och lönsamhet. Tillsammans bidrar vi till en effektivare bransch med ökad transparens och konkurrens.