Gå direkt till innehåll
Om att bli en vinnare i och efter tuffa tider. En ABC-rapport för alla branscher även om vi på Byggfakta mest brukar hjälpa dig inom bygg- och fastighetsbranschen.
Om att bli en vinnare i och efter tuffa tider. En ABC-rapport för alla branscher även om vi på Byggfakta mest brukar hjälpa dig inom bygg- och fastighetsbranschen.

Pressmeddelande -

Ny sammanställning av forskning och erfarenheter då det gäller strategier, marknadsföring och vinnare i och ur lågkonjunktur.

Hur du agerar eller inte agerar, vad du stoppar in i form av marknadsföring och säljfrämjande insatser i lågkonjunktur, påverkar i hög utsträckning sedan vad du får ut då det vänder igen och det blir högkonjunktur. Det är såväl forskning, experter och ny AI överens om.

”Det vi gjort på Byggfakta är att vi inte bara sammanställt forskning och citat med olika källor från A-Ö, som handlar om strategier och marknadsföring i och ur lågkonjunktur – vi har dessutom skapat en förenklad ABC-modell för att tydliggöra effekterna av vad du gör och inte gör i lågkonjunktur – och vad det får för konsekvenser då det vänder igen, för det vänder…”, säger Peter Åhs, marknads- och affärsutvecklare på Byggfakta som gjort sammanställningen och modellen.

Det har länge pratats om att lågkonjunkturen är på ingång och Konjunkturinstitutet bedömer att den inte kommer att vara över förrän 2026. Men är lågkonjunkturen här nu? Onsdag 29 mars, uttalade sig Ylva Hedén Westerdahl, prognoschef på Konjunkturinstitutet, så här i Ekots nyhetssändning - "Det är en teknisk beräkning, så jag vill inte datera den från en vecka till nästa, men ungefär nu är vi inne i en lågkonjunktur."

Perfekt! Eller perfekt och perfekt, inte för att vi gillar lågkonjunktur - men perfekt utifrån att vi nu precis färdigställt en ABC rapport som kan hjälpa dig att bli en vinnare i den lågkonjunktur som nu faktiskt är här. Så se till att ta del av den genom att ladda ner den helt utan kostnad här.

När fler aktörer slåss om färre kunder under lågkonjunktur hårdnar konkurrensen. Då är det viktigare än någonsin att ha koll på marknaden, att marknadsföra sig mot den begränsade målgrupp och den marknad som trots allt finns - och att investera i säljfrämjande insatser.

Eller? Är det kanske nu man ska dra ner på marknadsföringen för att spara pengar? Vi har sammanställt logiskt tänkande, forskning, erfarenheter samt frågat ny AI.

Ett exempel på argument för att gasa är att det är billigare att ta marknadsandelar när ekonomin växlar ner. Det hävdar till exempel Erik Modig, ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet.

Han får medhåll av Micael Dahlen, professor Handelshögskolan Stockholm, i ett annat citat:

” Att dra ner på marknadsföring i lågkonjunktur tycker jag är en dålig idé. Jag vet att det är en dålig idé. Forskning visar tvärtom att det kan vara en god idé att behålla eller till och med öka marknadsföringsbudgeten i lågkonjunktur.”

Men mellan A-Ö ryms såklart många fler bra citat och källor så se till att ladda ner den kostnadsfria sammanställningen med ABC-modellen.

När läget hårdnar handlar det helt enkelt om att ha förmågan att anpassa sig till den rådande situationen på bästa sätt för att komma ut som en vinnare när det vänder. Att inse att det man gör eller inte gör får konsekvenser inte bara i de tuffare tiderna utan inte minst då det väl vänder igen!

Det handlar på sätt och vis om att sätta sig i pole position då det vänder – eftersom det ju hittills alltid vänt uppåt igen förr eller senare. Du som tror att det kommer att vända uppåt igen även denna gång har alltså stor anledning att läsa igenom ABC-sammanställningen.

”Att analysera och agera rekommenderas snarare än att avvakta om vi ska avslöja något på bokstaven A från modellen och sammanställningen”, avslutar Peter Åhs.

Vill du också ta del av Byggfaktas ABC-modell och sammanställning där vi – i bokstavsordning från A till Ö – hänvisar till olika källor om vad forskningen och erfarenheterna säger om strategier, marknadsföring och vinnare i och ur lågkonjunktur?

Då är du välkommen att helt utan kostnad ladda ner den här.

Relaterade länkar

Ämnen


MITTPUNKTEN I BYGGBRANSCHENS EKOSYSTEM -inom försäljning, marknadsföring, anbud, inköp och beslutsstöd. Du får tillgång till Nordens största projektdatabas och marknadsplattform och marknadens mest använda tjänster för att bevaka, bearbeta och analysera byggprojektmarknaden.

Din MATCHMAKER – vi matchar ihop dig med rätt affärspartners oavsett om du är köpare, säljare, föreskriva eller påverka. På köpet bidrar vi tillsammans till en effektivare bransch med ökad transparens och sundare konkurrens.


BYGGFAKTA Group med våra varumärken BYGGFAKTA, BYGGFAKTA DOCU, SVERIGE BYGGER, BYGGVÄRLDEN, CITYMARK, BYGGFAKTA TENDER, HUSGUIDEN, ALLT OM BOSTAD m fl. finns på plats i Hälsingland (Ljusdal och Hudiksvall) samt i Stockholm. Koncernen finns i hela Norden och stora delar av Europa.

Du när oss på telefon 0651-55 25 00 eller info@byggfakta.se

Kontakter

Peter Åhs

Peter Åhs

Presskontakt Marknads- och affärsutveckling Byggfakta Sverige Sverige 0650-40 28 00 LinkedIn
Susanne Bengtsson

Susanne Bengtsson

Presskontakt Presskontakt 070-6161112

MITTPUNKTEN I BYGGBRANSCHENS EKOSYSTEM - för köpare, säljare, föreskrivare och påverkare

Byggfakta är mittpunkten i byggbranschens ekosystem för köpare, säljare, föreskrivare och påverkare som är öppna för nya affärsmöjligheter, ökad tillväxt och lönsamhet. Tillsammans bidrar vi till en effektivare bransch med ökad transparens och konkurrens.