Gå direkt till innehåll
Arkitektföretagens ledningar borde läsa denna rapport under julledigheten. Över 500 upphandlare om arkitekter och arkitekters varumärken.

Pressmeddelande -

Arkitektföretagens ledningar borde läsa denna rapport under julledigheten. Över 500 upphandlare om arkitekter och arkitekters varumärken.

Benchmarking mellan arkitekter och arkitekters varumärken som bygger på över 500 upphandlares svar.

Arkitekter är en yrkeskår som jag verkligen ser upp till. Pilot eller arkitekt var yrken jag tänkte mig då jag var yngre. Pilot för att det ju var coolt, inte minst efter att jag sett filmen Top Gun och arkitekt för att man skapade något bestående. Men jag blev varken pilot eller arkitekt, även om jag både ritat det hus jag nu bor i och äger en Top Gun t-shirt. Istället blev jag marknadsförare. Insikten nu efter 20 års erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom byggsektorn är att jag har något att lära ut till många arkitektföretag. För handen på hjärtat alla arkitektföretag, hur många av er har verkligen insett vikten av ett starkt varumärke och prioriterat insatser för att bygga det?

Är det bara jag som tycker att det finns en stor potential för arkitektföretagen att marknadsföra sig bättre och bygga sina varumärken starkare? Det var en sak jag ville ta reda på genom att fråga dem som verkligen borde veta - de som upphandlar och beställer arkitekternas tjänster.

Över 500 stycken har vi nu fått svar från och nu vet jag att jag inte är ensam om att tycka att det finns mer att göra då det kommer till arkitektföretagens marknadsföring och varumärken.

Det finns mycket att ta upp från undersökningen men här lyfter jag fram några saker:

  • Ett fåtal varumärken sticker ut och ett är extra imponerande sett ur flera aspekter i undersökningen. Jag avslöjar här och nu inte om det är det till omsättning största med det mest färglösa namnet som lyser starkast eller inte. Men vi vet vilka arkitektföretag som har de starkaste varumärkena rikstäckande och regionalt.
  • Ett mycket fåtal av arkitektföretagens varumärken kan sägas vara mycket väl kända rikstäckande bland aktiva upphandlare av arkitekttjänster, även om det regionalt finns positiva undantag.
  • Bland de arkitektföretag upphandlarna känner till även om man inte har anlitat dem tidigare finns ett arkitektföretag som hela 52 % kan tänka sig att anlita. Där ser det ut som om man lyckats bygga in en positiv känsla kring sitt företag och varumärke då många upphandlare ser ut att ha en positiv attityd till dem. Vilken potential det företaget ser ut att ha dessutom.
  • 76 % av de svarande upphandlarna instämmer helt eller delvis i påståendet ”att arkitekterna är sämre på att marknadsföra sig än entreprenörer och materialleverantörer inom byggsektorn”.
  • Endast 3 % tycker att arkitekterna är bättre på att marknadsföra sig än just entreprenörer och leverantörer.
  • En hel del av upphandlarna tycker att arkitekterna ska vara mer aktiva i sin kommunikation, att de ska marknadsföra sig bättre, vara mer säljande och främst vill man få information om nya referensprojekt.

Här kan du läsa mer, anmäla intresse och ladda ner en "dummyrapport" gratis.

Men vad beror det då på att arkitekterna inte uppfattas vara bättre på att marknadsföra sig och bygga sina företags varumärken? Enligt undersökningen tror upphandlarna att arkitekterna själva tycker att ett bra arkitektföretag ska få förfrågningar genom att vara bra och därmed inte ska behöva marknadsföra sig. Det beror på tradition och vanor. En del svarar att arkitekterna helt enkelt bara är sämre och kanske inte hängt med i marknadsföringsutvecklingen. En del säger att arkitekterna är för stolta för att behöva marknadsföra sig och sälja.

Jag tycker personligen att det ligger en slags paradox i detta. Arkitektföretagen är stolta över sina skapelser och sitt yrke men istället för att stoltheten och skapelserna aktivt kommuniceras ut för att bygga företagens varumärken så finns det en tradition som säger att det nästan är fult att kommunicera detta? Jag tycker ju att arkitekterna egentligen har mer att vara stolta över och därmed mer att berätta och kommunicera ut än vad entreprenörerna och leverantörerna har. De borde skapa något bestående och starkt i sina företags varumärken precis som de gör i sina projektuppdrag och byggnader.

Eftersom jag själv älskar marknadsföring ser jag inget motsatsförhållande mellan att vara stolt över det man gör och berätta det, kommunicera det – finns en stor potential här i mina ögon. De arkitektfirmor som lyckas bygga sina varumärken bättre kommer både att ta marknadsandelar, kunna ta bättre betalt och därmed öka lönsamheten. I detta ligger också att de kommer att lyckas bättre med rekryteringen som är en så stor utmaning framåt för arkitektföretagen.

Intressant är att just lönsamhetsutvecklingen varit svag bland många arkitekter även om konjunkturen pekat uppåt. Det finns en del intressant att läsa om det i Sveriges Arkitekters branschrapport 2015. Där framgår också att lönerna för de anställda arkitekterna ökat snabbare än arvodena för arkitektföretagen. Tyder det då på att arkitekterna som anställda varit duktigare på att bygga sina personliga värden och varumärken än vad företagen varit? Eller är det bara konkurrensen om arbetskraften och behovet att rekrytera som spelar in?

Endast ett fåtal arkitektföretag har än så länge lyckats bygga sina varumärken enligt mig och de över 500 upphandlarna som svarat i undersökningen. En stor potential finns och det är först till kvarn om såväl marknadsandelar och personal som gäller.

Till att börja med borde arkitektföretagen beställa rapporten från undersökningen i sin helhet för att få ett bra utgångsläge och beslutsunderlag. Till de arkitektföretag som sedan inser potentialen vill jag slutligen passa på att redan nu tipsa om att vi dessutom kan bistå med många marknadsföringstjänster till just arkitektföretag.

Peter Åhs, marknadschef Sverige Bygger

Här kan du läsa mer, anmäla intresse och ladda ner en "dummyrapport" gratis.

De arkitektföretag som finns med i undersökningen, varav vissa rikstäckande och vissa regionalt, är bland annat följande:

Rikstäckande svar gällande:

AIX Arkitekter AB

Aperto Arkitekter Byggkonsulter AB

Arkitekterna Krook & Tjäder AB

BAU Arkitekter AB

Berg C.F. Möller Architects

Brunnberg & Forshed Arkitektkontor AB

BSK Arkitekter AB

Cedervall Arkitekter

FOJAB AB (koncernen)

Liljewall Arkitekter AB

Link Arkitektur AB

NYRÉNS Arkitektkontor AB

Reflex Arkitekter AB

Semrén & Månsson Arkitektkontor AB

Strategisk Arkitektur

SWECO Arkitekter

Temagruppen Sverige AB

Tengbomgruppen

Thomas Eriksson Arkitektkontor AB

Wester+Elsner Arkitekter AB

White Arkitekter AB

Wingårdh-koncernen

Yellon AB

ÅWL Arkitekter AB


Regionala svar Stockholm gällande de rikstäckande samt:

Ahrbom & Partner, A & P Arkitektkontor AB

AQ Arkitekter

Arkitekter Engstrand och Speek AB

Equator Stockholm

Erséus Arkitekter AB

ETTELVA Arkitekter AB

FOKUS Arkitektur AB

HMXW Arkitekter AB

Landskapslaget AB

Lindberg Stenberg Arkitekter AB

sandellsandberg arkitekter AB

Scheiwiller Svensson Arkitektkontor AB

Södergruppen Arkitekter AB

TOTAL ARKITEKTUR OCH URBANISM AB


Regionala svar Värmland/Dalarna/Gävleborg gällande de rikstäckande samt:

Arkitektgruppen i Gävle

Falugruppen arkitektkontor

FE Arkitekter AB

Johan Skoog arkitektkontor AB

KLARA arkitekter

Maxim Arkitekter AB

Mondo arkitekter


Regionala svar Skåne gällande de rikstäckande samt:

Arkitektgruppen i Malmö AB

Arkitektgården Schott AB

Arkitektlaget Skåne AB

magasin A arkitekter AB

New Line Arkitekter AB

NP Arkitekter KB

Sesam Arkitektkontor AB

Sydark Konstruera AB


Regionala svar Jönköping/Kronoberg/Kalmar/Blekinge/Gotland gällande de rikstäckande samt:

ABAKO Arkitektkontor AB

Arkitekthuset Jönköping AB

Atrio Arkitekter AB

bsv arkitekter och ingenjörer ab

CH Arkitekter AB

Contekton Arkitekter Fyrstad AB

D OFFICE arkitekter AB

Norconsult AB

Pyramiden arkitekter AB

Ritningen arkitektbyrå AB

Visbyark AB

YNGVE LUNDH arkitekt AB


Regionala svar Västernorrland, Jämtland, Västerbotten/Norrbotten gällande de rikstäckande samt:

a och d arkitektkontor

Arkinova Arkitekter AB

Arkitekthuset Monarken AB

Gisteråsjöstrand Arkitektur AB

MAF Arkitektkontor AB

Månsson & Hansson AB

Tirsén & Aili Arkitekter

TM Konsult AB

Tyréns AB


Regionala svar Västmanland/Uppsala gällande de rikstäckande samt:

Archus Arkitekter

a-sidan arkitektkontor

Werket Arkitekter


Regionala svar Östergötland/Örebro/Södermanland gällande de rikstäckande samt:

AG Arkitekter AB

AQ Arkitekter

Arkitektgruppen GKAK AB

Carlstedt Arkitekter AB

Kiark i Örebro AB

M5 Arkitektur AB

ROOF Arkitekter AB

Sonark Arkitektkontor AB


Regionala svar Halland/Västra Götaland gällande de rikstäckande samt:

ABAKO Arkitektkontor AB

CH Arkitekter AB

Contekton Arkitekter Fyrstad AB

D OFFICE arkitekter AB

Erséus Arkitekter AB

Fredblad Arkitekter AB

Norconsult AB

Pyramiden arkitekter AB

Ritningen arkitektbyrå AB

YNGVE LUNDH arkitekt AB

Utöver ovan upptagna arkitektföretag förekommer även andra som upphandlarna spontant tagit upp i undersökningen.

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Sverige Bygger - Byggsveriges affärskälla och din affärspartner.

Kontakter

Peter Åhs

Peter Åhs

Presskontakt Marknads- och affärsutveckling Byggfakta Sverige Sverige 0650-40 28 00 LinkedIn
Susanne Bengtsson

Susanne Bengtsson

Presskontakt Presskontakt 070-6161112

MITTPUNKTEN I BYGGBRANSCHENS EKOSYSTEM - för köpare, säljare, föreskrivare och påverkare

Byggfakta är mittpunkten i byggbranschens ekosystem för köpare, säljare, föreskrivare och påverkare som är öppna för nya affärsmöjligheter, ökad tillväxt och lönsamhet. Tillsammans bidrar vi till en effektivare bransch med ökad transparens och konkurrens.