Pressmeddelande -
Anmärkningsvärt anonyma varumärken inom elinstallation enligt aktuell benchmarking
Majoriteten av landets största varumärken inom elinstallation är oväntat okända bland upphandlarna.
Sverige Bygger har branschens största databas med byggprojekt och mest omfattande projektbevakning. Varje år rapporteras t ex. över 3 000 unika projekt där en elinstallatör upphandlas. Det rör sig årligen om ca 1300-1500 unika elinstallationsföretag (lokalt) som rapporteras upphandlade.
Nu har vi frågat och fått svar från 333 st aktiva upphandlare av elinstallatörer och sammanställt en benchmarking mellan de 7 största varumärkena inom elinstallation.
6 av dessa fanns med rikstäckande i enkäten och ett varumärke fanns med mer lokalt på utvalda län där de är verksamma.
Undersökningen genomfördes under vecka 39-41 av och med Sverige Bygger som avsändare.
De elinstallatörer som mest figurerar i benchmarkingen är:
- Skanska Installation
- Caverion
- Imtech
- Midroc
Electro
- Bravida
- Goodtech
- Elajo
De 333
aktiva upphandlarna av elinstallatörer är fördelade så här:
Privata upphandlare 61 %
Offentliga upphandlare (LOU) 38 %
Ej svarat 1%
Aktiva
upphandlare
81 %, totalt 270 st av de 333 säger sig ha upphandlat minst en elinstallatör under det senaste året. Upphandlarna som svarat är en blandning av byggherrar/beställare och byggentreprenörer och det går även att bryta ner och se skillnader mellan dessa målgruppers svar.
Resultatet visade bland annat att hela fem av dessa sju elinstallatörers varumärken är okända för över 30 % av upphandlarna. Endast ett varumärke kan sägas vara väl känt av "alla" upphandlare, eller i alla fall 98,1 %.
"Eftersom jag själv är marknadschef är min slutsats att flertalet av elinstallatörerna har en hel del kvar att göra då det gäller marknadsföringsinsatser för att positionera och stärka sina varumärken mot en så relevant målgrupp som upphandlare av just elinstallatörer", säger Peter Åhs på Sverige Bygger som ansvarat för undersökningen.
Övrigt
Benchmarking-rapporten innefattar även ranking över vilka elinstallatörers varumärken som upphandlarna spontant kommer att tänka på. Dessutom har upphandlarna kopplat ihop respektive varumärke med ett antal ord/begrepp samt svarat på frågan vilka elinstallatörer de skulle begära in anbud från om de hade en ny upphandling. Det går även att bryta ner benchmarkingen geografiskt och se skillnader i kännedom och annat. Den som beställer rapporten kan även se skillnader mellan svar från upphandlande byggherrar och byggentreprenörer.
Vill du veta mer om eller beställa rapporten från denna benchmarking kontaktar du Peter Åhs på 070-551 07 36 eller peter.ahs@sverigebygger.se
Relaterade länkar
- Läs mer om våra tjänster för beslutstöd, t ex. marknadsanalys, enkätundersökningar med mera:
- Vi har full koll på byggmarknadens byggprojekt, anbud och upphandlingar. Läs mer på vår hemsida:
- Vill du marknadsföra dig mot framtida upphandlare, inköpare eller påverka beslutsfattare på byggprojekt? Läs mer här:
Ämnen
Kategorier
Sverige Bygger - Byggsveriges affärskälla och din affärspartner.